סיכומי כנס אומנות הסטוריטלינג – “הארגז” אפוק טיימס

שתפו

שבוע שעבר יצא לי להשתתף באחת הסדנאות היותר מעוררות השראה שיצא לי להשתתף בהן בתקופה האחרונה – והרגשתי שאם אשתף חלק מהתובנות של הסדנא אז הרבה אנשים יוכלו לקחת ממנה הרבה ערך והשראה…

את הכנס הפיק הארגון אפוק טיימס – כחלק מסדרה של סדנאות שהם עושים לקהילת הקוראים של המגזינים שלהם – ומכיוון ששמעתי הרבה המלצות טובות על האירועים שלהם – החלטתי לנסות בעצמי.

להלן האנשים/מנחים שעשו את הכנס:

 

רן לוי –

מייסד ומגיש של הפודקאסט המצליח בישראל “עושים היסטוריה”

יזם וחלוץ בתחום הפודקאסטינג בישראל, מייסד מגיש את הפודקאסט “עושים היסטוריה”, כיום הפודקאסט המצליח ביותר בישראל עם מעל 100 אלף מאזינים ו-60 מיליון הורדות.
סופר ומהנדס אלקטרוניקה ותוכנה.
מרצה זה 20 שנה על מדע וטכנולוגיה לקהל הרחב, וכותב במסגרות שונות: Ynet, כלכליסט, אודיאסה, גלילאו צעיר ועוד.

מילה פינקלשטיין

יזמית ומומחית לסטוריטלינג, העברת מסרים, פרזנטציות ושפת גוף

מרצה ומעבירה סדנאות בעולם העסקים, היזמות והאקדמיה, מלווה חברות ישראליות וגלובליות, מנהלים בכירים, אנשי מכירות ופוליטיקאים בתהליכי בניית סיפור מותג, תקשורת פנים ארגונית, כתיבת מסרים, נאומים ומצגות.
מגיעה מתחום הדיבייט (אלופת ישראל הפתוחה ומקום 17 בעולם).

ניר וגלי

יוצרי סרטוני הרשת הויראלים של “ניר וגלי” 

ניר וגלי הם צמד אנימטורים ישראלים והזוג ניר גרבר וגלי אדלבאום. מפיקים ובעלים של סרטוני האנימציה הקומיים ניר וגלי.
יוצרים סדרות סרטונים קצרות המשולבות בתוכנית הטלוויזיה הסאטירית “ארץ נהדרת” של קשת.

גיא לרר

מנחה תכנית “הצינור” בערוץ 13 – עמוד הפייסבוק עם הקהילה הגדולה בישראל 1,100,000 עוקבים


בעל עמוד פייסבוק הצינור שמונה כמיליון עוקבים ונחשב לאחד מדפי הפייסבוק הפופולאריים בישראל.
שימש ככתב בידיעות אחרונות ובערוץ 10.

אסף גרניט

שף, מסעדן, שופט ב”משחקי השף” ומנחה “מהפכה במטבח” ברשת


מבעלי מסעדת “מחניודה”, “הסדנא”, “טלביה”, “יודל’ה” בירושלים, ומבעלי המסעדות ה”פאלומר” וה”ברברי” שבלונדון, בנוסף עם מסעדת “בלאגן” שבפריז.
ב-2014 הוכרזה מסעדתו “פאלומר” שבלונדון כמסעדה הטובה ביותר בעיר. בקיץ 2016 הגיעה מסעדת “הברברי”, בה הוא שותף, למקום השלישי מתוך מאה המסעדות הטובות ביותר בלונדון.

 

זו רשימה דוגמא למה שמנחי הכנס אמרו שהוא יתן למשתתפים בו:

תובנות/סיכומי ההרצאות:

 

רן לוי

 

החלק שנראה לי הכי אהבתי אותו שמבחינתי הכי עשה את ההרצאה – זה החלק שהוא דיבר על מה אפשר ללמוד מ”מלחמת הכוכבים” 

הוא דיבר על האמפתיה שיצרו לנו עם הדמות של הרשע/דארת’ ויידאר – ואיך כל הסיפור מבוסס על זה שהם שמרו ממש לסוף את הפרט שהוא אבא של לוק סקיי ווקר – מה שבעצם עוזר לכל הסרט להבנות סביב המתח הזה ואי הידיעה איך זה שהרשע הזה שמתחיל את הסרט בזה שהוא הורג חייל שלו בהנף יד – פשוט לא הורג את לוק סקייווקר בכזו קלות/פשטות.

בגדול מה שרן דיבר עליו זה למרות שהעיד על עצמו כאישיות “משעממת” – וכטיפוס של מהנדס שלאו דווקא עוסק בסיפור סיפורים מעניינים – הוא למד את הכלים/חוקים הבסיסיים – שהוא טען שעזרו לו ליצור סיפורים ופדקאסטים מאוד מעניינים…

 

כללי המפתח/טיפים כפי שכתב רן:

  1. סיפור טוב חייב קונפליקט בין הגיבור והאנטגוניסט (שניהם אגב לא חייבים להיות בני אנוש במובן המילולי של הביטוי), ככל שהאנטגוניסט חזק ועצמתי יותר, הסיפור טוב יותר. על כן – אל תסתיר שאלות קשות ודעות סותרות לרעיון שאותו אתה מעוניין להעביר: תן להם מקום בולט בקדמת הבמה – ואז תן ל”גיבור” להתמודד מולן בגבורה.
  2. אי אפשר להסביר רעיונות מורכבים למי שאינו מעוניין להבין אותם. על כן תכנן את הסיפור כך שיעורר בקורא את “חדוות הגילוי” ואת הרצון העז לדעת “למה?”. הסקרנות היא מבין הדחפים האנושיים העוצמתיים ביותר.
  3. הסבר מוצלח נשען על ידע קודם שכבר קיים אצל הקורא. אנלוגיה אחת טובה תחסוך לך עשרות דפים של טקסטים, משוואות, תמונות וסרטונים. לקורא שלך יש דימיון – הפעל את “תיאטרון המוח”!

להלן עיקרי החוקים שהגדיר:

  1. הלקוח תמיד צודק! – למדו לראות את הסיפור מהצד של הלקוח…
  2. מה הרעיון העיקרי – חשוב קודם להבין וללמוד את הרעיון העיקרי – הTHEME – לפני שמתקדמים עם בניית הסיפור כולו..
  3. בנה שלד יציב וחזק – הסיפור חייב להיות מבוסס על שלד יציב וחזק שיכלול את כל המרכיבים הטובים של הסיפור – ובעיקרם – התחלה אמצע וסוף
  4. סיפור טוב זקוק לאוייב מעולה (אל תסתיר רעיונות סותרים) – אם יש משהו שסותר רעיון מסויים – אם לא תתבייש לדבר עליו תקבל הערכה גדולה יותר מהקורא
  5. הקהל צריך לרצות להבין – צריך לחשוב מה יגרום באמת ללקוח לסקרנות ולרצות להבין מה קורה בסיפור
  6. האנלוגיה היא חברתך הטובה ביותר – אם אתה יכול להגיד שמשהו מורכב הוא כמו משהו אחר – לפעמים זה מסביר אותו בהכי קלות…

מילה פינקלשטיין

 

מילה דיברה בעיקר על איך היא עוזרת לעסקים וארגונים לספר את הסיפור שלהם באופן שבאמת יתאים לקהל היעד וייצור את האימפקט הגדול ביותר על הלקוחות.

אחד הדברים היפים שהיא הציגה היה איך חברת מחנאות במקום לעשות פרסומות לגבי ציוד המחנאות שלהם – בעצם יצרו פרסומות כדי פשוט לעורר את ההשראה של הלקוחות שלהם – למשל לקחת את הזמן שלהם כדי לצאת קצת לטבע ולהנות מהזמן לעצמך בטבע – מה שבעצם יותר תופעת לוואי שהלקוחות לא רק מעריכים יותר את החברה והערכים שלה – אלא גם זוכרים אותה טוב יותר כשהם באים להצטייד לטיול הבא שלהם….

בסרטון נוסף מילה הציגה איך במקום לשווק את עצמם כחברה – אז הם לקחו רעיונות שהיו חשובים לקהילה שלהם ותהחילו לקדם אותם – 

וככה למשל הגיע הרעיון המופלא של הסרט הנעליים של פול – של לקחת את המגפיים של אדם שנפטר לפני שהספיק לצאת לטיול הגדול שתכנן:

להלן רשימת השלבים שמילה הציגה לסיפור מוצלח

  1. גיבור – השלב הראשי והחשוב ביותר – צריך להבין מי הגיבור של הסיפור
  2. צורך – תמיד בשלב מסויים עולה לגיבור צורך מסוים – היא מאוד דיברה על ההקשר לסולם הצרכים של מסלאו ושחשוב להבין למשל אם מדובר בצורך קיומי – או למשל בצורך גבוה כגון כבוד וכד’
  3. קונפליקט – בשלב מסוים תמיד עולה קונפליקט מסוים אצל הגיבור של הסיפור – בהרבה מהמקרים הקונפליקט בין הצד הרגשי למחשבתי
  4. מאפשר/מנטור – זה בדר”כ השלב בו הגיבור פוגש איזה גורם חיצוני שעוזר לו להבין ולקבל נקודת ראות אחרת/נוספת על הסיפור וכך מאפשר לו להגיע בעצמו לפיתרון המתאים ביותר
  5. הגשמה – החלק הסופי של כל סיפור טוב – בו הצורך מגיע להשלמה ולפיתרון – והגיבור מגיע להשלמה/הגשמה…

 

מאוד אהבתי שהיא דיברה על כך שבכל שלב פועלים 2 אספקטים על הסיפור – אחד ברובד האמוציונלי/רגשי – ואחד ברובד הרציונלי/השכלי – שתמיד פועלים ביחד ובמקביל.

ניר וגלי

 

בהחלט היה לי התענוג להכיר את צמד היוצרים המופלאים האלו בכנס הזה – ואני רק חייב להגיד שהם ממש היו שונים מאיך שציירתי לי אותם בראש – כנראה גם מזה שחשבתי שהם איזה דמויות סופר מקצועיות שבנו את הסיפורים שלהם אחרי שכבר היו תסריטאים מומחים בתחום הרבה זמן – וגם בגלל שבעיניי הסרטונים שלהם כל כך ייחודיים – שחשבתי שהם יהיו אנשים מאוד אקסטרווגנטיים למרות שהתברר לי שהם למעשה די ההפך הגמור…

אח”כ הם עברו לספר על בעצם איך הם עברו מיצירה עצמאית של סרטונים קצרים – למעבר ליצירה של סרטונים כחלק מארץ נהדרת והמעבר ליצירת סטודיו שמוציא כל סבוע פרק חדש… מה שנתן להם את הזכות להיות הרבה יותר אחרים לתסריט והבימוי ואת רוב עבודת האנימציה פשוט הוציאו לעובדים חיצוניים

הדבר הנוסף המעניין שהיה בהרצאה שלהם זה שהם הראו את כל התהליכים שהם עוברים בסטודיו ליצירת הסרטונים – ובמיוחד השלב של לייצר את הסטורי בורד – שזה בעצם סוג של גרסא של הסרטון בתמונות סטטיות שעוזרות להבין מה בדיוק הסיפור עוד לפני שמתקדמים לשלב של הביצוע עצמו של האנימציה.

העקרונות של הסיפור שהם הציגו:

  1. אקספוזיצה

  2. קונפליקט

  3. אסקלציה

  4. טוויסט/פיתרון

החלק שללא ספק הכי אהבתי בהרצאה הי החלק שהם דיברו על איך זה היה לקחת את הבריף/מסרים ששלחו להם לצורך יצירת פרסומת לדואר ישראל 

  • הכי בטוח בבנק הדואר
  • אין עמלות 
  • יש על מי לסמוך

 ולבסוף איך הם הפכו אותו למעניין ע”י הבנת המרכיב החשוב בסיפור ומה הסיפור שעובר עליו שזה בעצם השטרות שכל כך רוצים לטוס לחו”ל

גיא לרר

גיא בעיקר דיבר על הפסיכולוגיה של הויראליות – ומה זה בעצם אומר ומה אנחנו יכולים ללמוד ממנה על היכולות של הסיפורים המודרניים – ואיך ולמה אנחנו זוכים לשתף אותם.

הסרטון הנצפה ביותר ביוטיוב:

העקרונות שגיא דיבר עליהם לוירליות/שיתוף:

  • משעשע

  • מעורר השראה

  • חברתי

  • שובר מרחב

  • מעורר ספק

  • חריג

  • מרגש

 

הסרטון השני הכי נצפה ביוטיוב:

למה אנחנו משתפים סרטונים:

  • הגדרה עצמית 68%
  • רגש 49%
  • מה יוצא מזה 69%
  • לתקשר עם אחרים 78%

הסרטונים הכי נצפים בעמוד הצינור:

דבר נוסף מעניין היה שגיא אמר שמבדיקות של כל הסרטונים בעמוד של הצינור הוא דווקא נוכח לדעת שהסרטונים שמשותפים ביותר היו דווקא הסרטונים החברתיים ביותר – למרות שהיו יחסית “משעממים” כנראה שבכל זאת היה בהם משהו שהכי נגע לקהילת העמוד.

הסרטון ההכי נצפה בעמוד הצינור:

אסף גרניט

 

אסף בעיקר סיפר על הצורך הרגשי בכך שהסיפור יהיה רלוונטי וייצור הזדהות וקשר אמיתי עם הלקוח – והוא סיפר כמה שהסיפור של כל המסעדות שלו סובבות סביב הרעיות שהלקוח ירגיש כאילו שיש לו באמת קשר אמיתי לא רק עם המלצר שמגיש לו את האוכל – אלא עם כל המסעדה וכל אנשי השירות השונים שעובדים בה ושעוזרים למנה להגיע ללקוח.

הסיפור המרכזי שלו היה סביב מסעדה חדשה שהוא פתח בלונדון שנמצא בבניין של מעצב – שלא ממש מספר את הסיפור הייחודי ויוצר את הקשר הזה שאסף כל כך רצה – ולכן הוא חשב על רעיון של לבקש מהמעצב שיכין כמה סוגים של מכתש ועלי – וכך בעצם לבקש מהלקוחות לכתוש את התערובת הייחודית של המנה שלהם – מה שאפשר גם למעצב לחבר את הסועדים לעיצובים שלו דרך המכתש ועלי – גם אפשר למלצר להתחבר לסועדים בכך שהוא היה חייב להסביר להם מה לעשות ואיך להתשמ – וגם אפשר חיבור למסעדה ולבעלים שלה בכך שכל פעם שלקוח הכין את התערובת שלו – הוא בעצם דאג למלא את המסעד’ה והשולחן בארומות הייחודיות למנה שהזמין…

לסיכום, בהחלט מדובר באחת הכנסים שיותר אהבתי לקחת בהם חלק – ואהבתי את הרעיון שמצד אחד יש הרבה חוקיות ומערכתיות לגבי איך ליצור סיפור מנצח ומהצד השני – קיים קסם בכל התחום הזה של כתיבת הסיפור הנכון/טוב ביותר – והסוגיה של איך באמת לספר את הסיפור עצמו – ואני אישית, כמובן מאמין גדול בדרך האמצע שגם צריך להכיר את החוקיות והמבנה הרציונלי – אבל מאוד מאוד חשוב לשלב את זה עם הרובד האמוציונלי ליצירת סיפור שהוא לא רק טוב אלא נוגע לנו בנשמתנו…

אהבתם? – מוזמנים לשתף:

שתפו בפייסבוק
שתפו בלינקדאין
תמונה של אלעד ינאי

אלעד ינאי

מומחה IT ואינטרנט כבר יותר מ-20 שנה. בוגר תואר (B.s.C) בהצטיינות בתחום Media Productions - (מלבורן-אוסטרליה). בעלים של חברת בניית אתרים, קידום, שיווק והדרכות טכנולוגיות. מומחה בייעוץ לעסקים למצוינות, מערכת וורדפרס, והטמעת מערכות ERP בארגונים וחברות. "התשוקה שלי היא להביא וללמד את הכלים המתאימים לכל אחד והידע להשתמש בהם נכון ובחכמה."

לכל שאלה אנא שלחו הודעה - ונחזור אליכם בהקדם
he_ILHE