הסיפור ככלי אסטרטגי

שתפו

סיכום הספר:

התחילו לספר – הסיפור ככלי אסטרטגי – לקידום אג’נדה, מטרות ויעדים

 

מאת: אסנת גואז

ספר מרתק ומעניין מאוד על עולם הסטוריטלינג – ככלי אסטרטגי – במיוחד בהסתכלות עסקית ושיווקית.

 

אחת הרעיונות המרכזיים שהיא מדברת עליו בתחילת הספר זה הרעיון שהסיפור – ככל שיהיה מדויק – הוא אף פעם לא המציאות – אלא רק נקודת מבט מסויימת על המציאות – וגם בהדגמה מאוד פשוטה היא מספרת את סיפור החיים שלה מ-2 זוויות שונות לחלוטים באמצעות שימוש באותן עובדות אבל על ידי הבלטת החלקים השונים בסיפור בעצם נוצר סיפור אחר לחלוטין – ולכן גם בחיים שלנו – הדברים אותם אנחנו בוחרים להבליט ולהתרכז בהם בסיפור של החיים שלנו ושל העסק שלנו – וזה הדבר המשמעותי ביותר בבואנו לספר סיפור – חייבים להבין מהם הדברים הרלוונטיים לאג’נדה של הסיפור…

הבחירות של הסיפורים שלנו

העניין הוא גם מה אילו סיפורים אנחנו בוחרים לספר – וגם מה בדיוק אנחנו בוחרים לספר בסיפור שלנו – ואפילו באיזה אופן אנחנו בוחרים לספר כל חלק ספציפי – כי קצת כמו פנס שמאיר על חלקים שונים בנוף על ידי הבחירות שלנו – אנחנו בוחרים להאיר חלקים שונים במציאות של הסיפור וכך ליצור את התמונה הרלוונטית לאג’נדה שאנחנו רוצים לספר.

הנרטיב הסיפור

סיגל מביאה דוגמא סופר מעניינת על מחקר (מקנזי ונלסון 2003) של 2 קבוצות שקיבלו חצאי כוסות מים – כשלקבוצה אחת נאמר שהיא קיבלה חצי כוס מלאה – ולקבוצה השנייה נאמר שהיא קיבלה חצי כוס ריקה – ולמרבית ההפתעה 2 הקבוצות התיחסו שונה לחלוטין למה שהם קיבלו ובמיוחד לנקודת המוצא של הכוס – כשאלו שקיבלו את הכוס הריקה טענו שהכוס הייתה מלאה וחצי ממנה התרוקן והקבוצה השנייה חשבה להפך שלדעתי זה בדיוק מראה כמה הנרטיב של הסיפור משמעותי לאיך אנחנו מנתחים את החיים שלנו – ואת נקודת ההתייחסות שלנו לגבי הסיפור הזה…

“כי סיפור מאפשר לנו לעבד טוב יותר נתונים ומידע מורכב”

הסיפור הוא כלי שיווקי

באחד מהניסויים שהיא מדברת עליו של רוב ווקר מהניו יורק טיימס הוא קנה באיביי כ-100 פריטים ב 129$ וביצע להם מכירה מחדש – של המוצרים רק הצמיד להם סיפור מיוחד – ובסופו של דבר מכר אותם ביותר מ-3600$ שזה יותר מ-2790% – זה מדהים ומראה כמה שזה פשוט ואלמנטרי ברמה השיווקית רק הרעיון שקיים הסיפור – אפילו אם זה למוצרים של כמה דולרים בודדים.

8 הקטגוריות של ה”שיטה”

קטגוריית סיפורי השיבוש

  • סכמת ההדהוד
  • סכמת בהפוכה

קטגוריית סיפורים חמים

  • סכמת החדשה
  • סכמת ההקשר
  • סכמת הידוען

קטגוריית סיפורי התכלית

  • סכמת סיפורי מחקר
  • סכמת “מניסיון שלי”

קטגוריית כנגד כל הסיפורים

  • סכמת סיפור סינדרלה
  • סכמת האנדרדוג

קטגוריית סיפורים לוהטים

  • סכמת יש לי סוד!
  • סכמת הסקנדלים

קטגוריית כולנו ערבים זה לזה

  • סכמת “חברים – עזרתכם”
  • סכמת לטובת הכלל

קטגוריית הומור

  • סכמת זה מצחיק
  • סכמת מתיחות

קטגוריית הסיפור הקלאסי

  • סכמת מסעו של הגיבור

 

אז לא ממש נוכל להביא את הסיכום המלא ולהסביר את כל הסכמות – אבל בספר סיגל מסבירה לעומק ובפירוט – איך היא הגיעה להבנה שאלו הסכמות הכי רלוונטיות כדי לספר את הסיפור – וגם כדי ההגדרה של איזה סכמה מתאימה לכל סיפור מכיוון שכל סכמה מתאימה באופן מאוד ספציפי לאג’נדה שהיא רוצה לקדם ולאופי של הסיפור ולכן חשוב להשתמש בסוג הסיפור הנכון והמתאים ביותר לסיפור שלכם.

מרכיבי הסיפור (בהשראת לבוב):

  • התמצית
  • ההתמצאות
  • האירוע
  • התוצאה
  • אמצעי הערכה
  • קודה – הפואנטה

 

המודל של סיגל:

  • התמצית
  • ההתמצאות
  • הסיבוך
  • התרת הסיבוך
  • המטרה
  • הנמענים
  • גיוס קשר ועניין
  • יצירת מעורבות
  • מתן ערך
  • הסכמה
  • הדבק הנרטיבי
  • אמצעי הערכה

 

התבלינים הנרטיביים:

  • אל תמציאו – מצאו!
  • אותנטיות
  • אמינות
  • אינטגריטי – יושרה
  • פגיעות

 

הטיפים המשמעותיים

  • הכירו את הנמענים
  • בחרו באמצעים הרטוריים שיתמכו באג’נדה
  • רובד הסיפור – הגלוי והסמוי
  • אמצעי הסיפור – קוגניטיביים / אמוציונליים / מבנה|סגנון / המחשה
  • אתוס ופאתוס
  • הגדה
  • הראיה

 

שלבי תהליך כתיבת הסיפור

  1. השלד הסיפורי
  2. התשתית
  3. הסכמה
  4. הדבק הנרטיבי
  5. הפואנטה
  6. אמצעי הערכה
  7. כתיבת הסיפור

 

 

קישורים חשובים שסיגל משתפת עם הקוראים:

https://www.poprite.co.il/book

תמונה של אלעד ינאי

אלעד ינאי

מומחה IT ואינטרנט כבר יותר מ-20 שנה. בוגר תואר (B.s.C) בהצטיינות בתחום Media Productions - (מלבורן-אוסטרליה). בעלים של חברת בניית אתרים, קידום, שיווק והדרכות טכנולוגיות. מומחה בייעוץ לעסקים למצוינות, מערכת וורדפרס, והטמעת מערכות ERP בארגונים וחברות. "התשוקה שלי היא להביא וללמד את הכלים המתאימים לכל אחד והידע להשתמש בהם נכון ובחכמה."

לכל שאלה אנא שלחו הודעה - ונחזור אליכם בהקדם
he_ILHE