פרק 5- התאמות ובקרת איכות

שתפו
הקדמה

בשלב זה המתכנת למעשה יבדוק את האתר ויוודא שהוא פשוט עובד טוב. מה זה אומר? המטרה מבחינתנו היא לוודא שמכל מכשיר ומקום ממנו יגלשו באתר שלנו- הוא יראה מצויין, יגיב ויפעל בדיוק כפי שתכננו ויטען באופן מהיר. למה? כי חווית הגלישה חשובה ללקוחות שלנו, והלקוחות שלנו חשובים לנו. 

 

איך מתחילים? 

פרק זה בדר”כ מתבצע ע”י המתכנת שתכנת ובנה את האתר. למרות זאת, כדאי ומומלץ להבין את השלבים השונים ואת החשיבות שלהם. בהחלט במקרים רבים חברות בוחרות לבצע את השלב הזה גם ע”י אנשי מקצוע נפרדים כי בהחלט בקרת איכות (QA) והתאמות לסלולר – אלו תתי מקצועות ותחומים במובן מסויים נפרדים – ועם תתי התמחויות הספציפיות לדרישה הרלוונטית.

בפרק זה נפרט על כל המרכיבים המשמעותיים שיש לבדוק רגע לפני שהאתר שלך עולה לאוויר:

שנתחיל?

התאמה למסכים גדולים וסלולר

בטח שמעתם את המילה רספונסיביות כמה פעמים כשביררתם לגבי בניית אתר, אבל.. מה זה בדיוק אומר? 

אתר רספונסיבי הוא אתר שמתאים את עצמו באופן מושלם לכל גודל מסך שנבחר לצפות דרכו באתר. 

הלקוחות הפוטנציאלים יגלשו באתר שלך דרך סוגים שונים של מסכים- סמארטפונים, טאבלטים, מסכים גדולים בחדרי ישיבות, מסכי מחשב בגדלים שונים ועוד. 

בשלב הזה, המתכנת יחיל את כל ההגדרות הטכניות הקשורות להתאמתו של האתר בצורה האידיאלית ביותר לכל סוגי התצוגה ובעצם יוודא שהאתר שלך ייראה מדהים מכל מסך בו תרצה לצפות בו. 

בדיקות דפדפנים שונים

בהמשך ישיר לסעיף הקודם, המתכנת ימשיך ויבדוק שהאתר עובד בצורה טובה גם בסוגי הדפדפנים השונים- גם מבחינת הנראות של האתר בכל דפדפן וגם מבחינת הפונקציונליות שלו. בדיקה זאת חשובה במיוחד גם לחווית הגלישה של הגולשים מדפדפנים שונים, וגם עבור מנועי החיפוש אשר לוקחים בחשבון את הפונקציונליות וההתאמה של האתר בשקלול האמינות שלו.

אופטימיזציית קוד, תמונות וקבצים

זמן התגובה של האתר והמהירות בה הוא עולה כשנכנסים אליו, חשובה במיוחד גם לחווית הגלישה של הלקוחות הפוטנציאלים שלך וגם לקידום האתר שלך במנועי החיפוש. 

בשלב זה המתכנת מבצע אופטימיזציה כללית באתר- גם לקוד וגם לתמונות ולקבצים, בכדי להשפיע על מהירות התגובה של האתר ולוודא שהאתר יעלה ויפעל במהירות רבה יותר. 

בדיוק כפי שאתם לא תשהו יותר מידי זמן באתר שמגיב באופן אישי, כך גם הלקוחות שלכם.
האלמנט החשוב הנוסף שמהירות האתר משפיעה עליו רבות הוא אפשרויות הקידום במנועי החיפוש.

מנועי החיפוש סורקים בעזרת אלגוריתם מתוחכם את כל האתרים הקיימים, במטרה למצוא את האתר האמין ביותר למושג אותו אנו מחפשים.  הפונקציונליות ומהירות התגובה של האתר משפיעה רבות על רמת האמינות שהאלגוריתם ייחס לאתר שלך, ולכן שלב זה חשוב במיוחד. 

QA ובדיקת פונקציונליות

בשלב זה המתכנת יבדוק באופן ידני את התקינות של האתר ואת התנהגות האתר במצבי עומס. 

המתכנת יבצע בדיקת איכות לכל הכפתורים, עמודים, טפסים ותוספים ויוודא שהם מבצעים את תפקידם בצורה הטובה ביותר. שלב זה יחזיר את המתכנת לשלב הקודם לביצוע אופטימיזציות נוספות במידת הצורך, עד לתוצאה הרצויה. 

חיבור והתאמה לרשתות החברתיות

במיוחד שמדובר בעסקים אשר משווקים באמצעות הרשתות החברתיות ובחנויות אינטרנטיות, שלב זה הוא חשוב וחיוני במיוחד. קיימות מספר אפשרויות לחיבור בין האתר לרשתות החברתיות (אינסטגרם, פייסבוק, טיקטוק, לינקדאין), נפרט כאן חלק מהם: 

  • הפניה באתר להתרשמות נוספת ויצירת קשר ברשתות החברתיות 
  • הטמעה של עמוד האינסטגרם באתר (כאשר העמוד מתעדכן באופן אוטומטי) 
  • הטמעה של קוד פיקסל המאפשר אינטגרציה לשיווק חכם יותר באמצעות אינסטגרם ופייסבוק 
  • הטמעה של החנות האינטרנטית שלך בחשבונות הפייסבוק והאינסטגרם (כך ניתן לתייג מוצרים בפוסטים עצמם ולאפשר ללקוחות המגיעים מהרשתות החברתיות רכישה מהירה וקלה)  

הנגשת האתר לבעלי מוגבלויות

כיום החוק במדינת ישראל מחייב כל בעל עסק למטרות רווח (חברה או עוסק מורשה), רשויות ציבוריות (משרד ממשלתי או רשויות מקומיות) וגם מלכ”רים להנגיש את האתר האינטרנטי שלהם לבעלי מוגבלויות.

הנגשת האתר מתבצעת באמצעות תוסף ייעודי אשר עומד בתקנות הנדרשות על פי חוק, אותו מתקין המתכנת על גבי האתר שלכם. 

שיפור זיכרון מטמון ומיניפיקציה

הטמנת זיכרון מטמון מאפשר לייעל את האתר ולהגדיל את זמן מהירות הטעינה בדפדפנים השונים. הקטנת גודל הקבצים המופיעים באתר כמו תמונות ומצגות, תגרום לתוכן האתר לעלות מהר יותר ובאופן יעיל יותר. 

וזה… מעולה ללקוחות, למנועי החיפוש ובעיקר לנו- בעלי האתר. 

מה אתם יכולים לעשות

כמו בשלב הקודם, שלב התכנות והבניה, רוב העבודה כאן היא של המפתחים ובוני האתר.

עם זאת, ישנם מספר דברים שביכולתכם לעשות על מנת לוודא את שביעות רצונכם.

  • דפדפנים – הכנסו לאתר מדפדפנים שונים וחוו דעה.
  • סמרטפונים וטבלטים – נסו להכנס לאתר מסמארטפון או טאבלט, וודאו את שביעות רצונכם.
  • מהירות – מידי זמן מסוים, עברו על העמודים באתר ו-ודאו כי האתר עובד מהר מספיק. 

למה כדאי לשים לב

  • סבלנות – מומלץ להאזר במעט סבלנות, שכן שלב זה מעט סיזיפי ומעט ארוך, אך חשוב מאוד.
  • דייקנות – מומלץ לעמוד על כל הפרטים הקטנים בבדיקות אלה.
תמונה של אלעד ינאי

אלעד ינאי

מומחה IT ואינטרנט כבר יותר מ-20 שנה. בוגר תואר (B.s.C) בהצטיינות בתחום Media Productions - (מלבורן-אוסטרליה). בעלים של חברת בניית אתרים, קידום, שיווק והדרכות טכנולוגיות. מומחה בייעוץ לעסקים למצוינות, מערכת וורדפרס, והטמעת מערכות ERP בארגונים וחברות. "התשוקה שלי היא להביא וללמד את הכלים המתאימים לכל אחד והידע להשתמש בהם נכון ובחכמה."

מוזמנים לשתף:
אימייל
פייסבוק
טלגרם
WhatsApp
LinkedIn
לכל שאלה אנא שלחו הודעה - ונחזור אליכם בהקדם
he_ILHE