פרק 7 – תחזוקה, עדכונים, תקינות ואבטחת האתר

שתפו
הקדמה

שלב זה מתבצע בעיקר מאחורי הקלעים וכשהאתר כבר באוויר. לא נוכל לנוח על זרי דפנה לאחר עליית האתר! נצטרך לבצע וידוא תקינות, יציבות, אבטחת האתר, שדרוגים ועדכונים באופן רציף ומתמשך.

איך מתחילים?

כאמור, השלב הזה קורה ברובו מאחורי הקלעים. האתר כבר באוויר, עובד ומתפקד כהלכה, ומטרתנו כרגע היא לשמר את המצב הקיים.

בפרק זה נפרט על כל המרכיבים המשמעותיים לתחזוקת ושדרוג האתר שלכם

שנתחיל?

בדיקת דו"חות ושגיאות

תמיד קיים סיכוי שנתוני האתר שונו בדרך כלשהי במהלך השידור.
דבר זה נכון ללא קשר למרחק השידור.
כדי למנוע נתונים פגומים, חשוב מאוד לבדוק אם קיימות שגיאות ולתקנן בכל מקום אפשרי.

עדכוני מערכת ותבניות

אם יש לכם אתר אינטרנט, סביר להניח שהוא פועל על גבי מערכת ניהול תוכן מסוג WordPress. מאחר וזוהי מערכת המבוססת על קוד פתוח, כל מפתח יכול לעשות בה כרצונו.
הבעיה בגמישות המערכת היא שהקוד של האתר שלכם דורש עדכונים מפעם לפעם ונמצא בידיים של כל פצחן.
כאשר האתר שלנו מבוסס על גבי מערכת וורדפרס, אנו צפויים לקבל התרעה אודות עדכון חדש אחת לכל מספר חודשים.

בכל מקרה, כל מערכת אתר ותבנית זוכים לעדכון באופן תדיר, וכך גם התוספים בהם משתמש האתר. יש לעדכן אותם באופן שוטף על מנת לשמור על תפעול האתר בצורה היעילה ביותר

*אנחנו ממליצים לבצע פעולות אלו פעם בחציון, לאתרי מסחר פעם ברבעון*

גיבויים ושחזורים

גיבוי לאתר הוא עותק של כל נתוני האתר שלכם.
חשוב להקפיד על גיבויים לאתר באופן שוטף כדי להימנע מאובדן מידע ונתונים חשובים באתר: מסדי נתונים, קבצים, תוכן, מדיה ועוד.
הגיבוי מאפשר לכם לשחזר את הקבצים בסיטואציה שבה נגרם נזק לאתר, מעניק לכם שליטה מלאה על הקבצים ועל האופן בו הקבצים מאוחסנים ומגובים – אתם יכולים לבחור מתי, איפה ובאיזה תדירות יבוצעו גיבוי לקבצים.
עותק גיבוי של האתר זו הערובה העיקרית לכך שתוכלו לשחזר את האתר שלכם בסיטואציה של נזק או קריסה באתר או בשרת.
גם אם מדובר בבעיה כוללת באתר או אפילו שינוי קטן שביצעתם שגרם לתזוזה מסוימת – תוכלו לשחזר את הגרסה הקודמת של האתר בהתאם לעותקי הגיבוי שאתם שומרים.

בדיקת סטטיסטיקות ואנליזות

בעזרת כלים לדוגמת Google Analytics תוכלו לעקוב אחר התנועה באתר על פי ציר זמן ולהשוות בין תקופות זמן מסוימות, לראות מה אנשים מחפשים באתר, באילו דפים הם מבצעים את החיפושים, ולאילו תוצאות הם פונים. בנוסף תוכלו לבדוק את השפעת החיפוש על שיעורי ההמרה באתר, כמות הדפים הנצפים ועוד. כל אלו יסייעו לכם לבדוק את יעילות האתר והתוצאות אליו הוא מגיע ביחס למצופה, מה צריך לשפר בו וכיצד.

מה חשוב לעשות?

  • עברו על האתר – עשו את הבדיקות שלכם מידי תקופה, נסו להיכנס לנעלי המבקר באתר.
  • התרעה – התריעו אם אתם משוטטים באתר ומרגישים כי הוא נטען לאט, לא מתפקד וכדומה.
  •  גיבוי – התעניינו לגבי גיבויים, רק למקרה ותצטרכו לשחזר את האתר בעתיד.

מה חשוב לזכור?

  • עקביות – שלב זה הוא עבודה מתמשכת ובלתי פוסקת, מספר דקות כל תקופת זמן.
  •  לא להקל ראש – מומלץ לא לזלזל בשלב זה ולבצע את הפעולות הפשוטות הללו על מנת למנוע תקלות באתר במהירות המרבית.



תמונה של אלעד ינאי

אלעד ינאי

מומחה IT ואינטרנט כבר יותר מ-20 שנה. בוגר תואר (B.s.C) בהצטיינות בתחום Media Productions - (מלבורן-אוסטרליה). בעלים של חברת בניית אתרים, קידום, שיווק והדרכות טכנולוגיות. מומחה בייעוץ לעסקים למצוינות, מערכת וורדפרס, והטמעת מערכות ERP בארגונים וחברות. "התשוקה שלי היא להביא וללמד את הכלים המתאימים לכל אחד והידע להשתמש בהם נכון ובחכמה."

מוזמנים לשתף:
אימייל
פייסבוק
טלגרם
WhatsApp
LinkedIn
לכל שאלה אנא שלחו הודעה - ונחזור אליכם בהקדם
he_ILHE